Tips om gewicht aan te komen

gewicht aankomen
Moet jij gewicht aankomen om zo bij een sportteam te kunnen of om op een gezonder streefgewicht te komen of om simpelweg keihard te kunnen trainen? Dan zijn de tips om dit te bereiken soortgelijk aan de tips die je kunt krijgen om af te vallen. Hoewel het merendeel van de mensheid meer bezig is met het verliezen van gewicht. kun jij jouw doel bereiken door de tips om af te vallen om te draaien om zo gewicht aan te komen.

Benodigdheden

– Een streefgewicht

Instructies

Bepaal hoeveel je moet eten om een kilo aan te komen


Als je gewicht aan wilt komen is het belangrijk om te weten hoeveel je nou precies zou moeten eten om aan te kunnen komen. Hier zijn een aantal handige rekenformules voor bedacht. Een van de manieren om erachter to komen hoeveel je moeten eten om aan te komen is door jouw BMI te berekenen. Jouw BMI is het aantal calorieën dat jouw lichaam nodig heeft om op hetzelfde gewicht te kunnen blijven wanneer deze in volledige rust blijft. Je kunt jouw BMI berekenen met de volgende formule: 10 * (jouw gewicht in KG) + 6.25 * (jouw lengte in cm) – 5 * (jouw leeftijd) + X (voor mannen staat X voor 5 en voor vrouwen staat X voor -161). Mocht deze formule toch iets te ingewikkeld zijn kun je ook nog gebruik maken van een online calculator. Houdt er wel rekening mee dat dit aantal calorieën is berekend wanneer je een hele dag niet zou bewegen dus je zult een paar honderd calorieën meer nodig hebben om gewicht aan te komen.

Eet iedere dag voldoende om aan te blijven komen

Nu je weet hoeveel je calorieën je moet eten om gewicht aan te komen is het belangrijk dat je jezelf hier streng aan blijft houden. Wanneer je een paar dagen te weinig calorieën binnenkrijgt zal het resultaat minder zijn dan wanneer je ervoor zorgt dat je iedere dag voldoende binnenkrijgt. Kijk goed naar wat je dagelijks al eet en bereken hoeveel je extra zou moeten eten om aan jouw aanbevolen hoeveelheid calorieën te komen. Verspreid deze extra calorieën dan over de hele dag zodat je er geen moeite mee krijgt om deze te nuttigen. Probeer ernaar te streven om iedere 2 weken ongeveer 1 kilo aan te komen. Probeer niet te overdrijven anders zou je hier behoorlijk veel last door kunnen krijgen wat slecht kan zijn voor jouw gezondheid. Ga hier vervolgens mee door totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt en ga dan weer over naar het aantal calorieën dat je nodig zult hebben om op hetzelfde gewicht te blijven. Deze zal je dan echter wel opnieuw weer moeten berekenen omdat jouw huidige gewicht is veranderd. Om genoeg calorieën binnen te krijgen en om zo optimaal mogelijk gewicht aan te komen is het aan te raden om iedere dag 3 maaltijden te eten met daartussen 2 snacks. Op deze manier verspreid je het aantal calorieën dat je nodig hebt over de hele dag.

Train jouw spieren

Om extra gewicht aan te komen is het aan te raden om jouw spieren extra te trainen. Spieren wegen zwaarder dan lichaamsvet dus wanneer je jouw spieren extra zou trainen en deze zichzelf meer zouden ontwikkelen zou dit er automatisch voor zorgen dat je gewicht aankomt. Als je jouw spieren gaat trainen zorgt dit er ook voor dat jouw eetlust zal verbeteren. Je zult veel sneller en veel meer honger krijgen waardoor je meer gaat eten. Houdt er wel rekening mee dat als je jouw spieren gaat trainen jouw lichaam ook meer calorieën zal verbranden en jouw lichaam dus meer calorieën nodig zal hebben om aan te blijven komen in gewicht. Het is ook volkomen normaal dat je last zult krijgen van spierpijn in het begin van een nieuw trainingsschema. Probeer tijdens jouw training om zo zwaar mogelijke gewichten te pakken om zo veel mogelijk spieren aan te komen. Als je een zwaarder gewicht pakt zullen jouw spieren sneller groeien. Je kunt jouw dieet ook eventueel aanvullen met proteine shakes om het aanmaken en herstellen van jouw spieren te ondersteunen.

Overige tips

Weeg jezelf altijd op hetzelfde tijdstip! Jouw gewicht kan namelijk de hele dag door veranderen. Door jezelf altijd op hetzelfde tijdstip te wegen krijg je een veel nauwkeuriger beeld van jouw vooruitgang. Als je veel gaat eten om gewicht aan te komen moet je er wel rekening mee houden dat als je te veel groeit in een korte periode dat je last kan gaan krijgen van striemen doordat jouw huid de snelle groei niet aankan. Als je twijfelt wat je precies mag en kan doen om gewicht aan te komen is het verstandig om eens langs een dokter te gaan of langs een specialist voor advies. Als je gewicht aan wil komen is het aan te raden om meer te doen dan alleen maar meer te gaan eten. Dit kan misschien voor een korte periode werken maar uiteindelijk heb je er meer aan als je meerder methodes combineert om gewicht aan te blijven komen.

Beoordeel dit bericht

[Totaal: 11    Gemiddelde: 2.8/5]

Deel dit artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>