Tips om stress te verminderen

stress verminderen
Als je een drukke baan hebt of een hectisch leven kun je last krijgen van behoorlijk wat stress. Stress kan een negatief effect op jouw functioneren hebben en is dus verstandig om tegen te gaan. Om stress te verminderen moet je wel weten waar jouw stress vandaan komt. Wij hebben enkele tips verzameld zodat jij zo goed mogelijk jouw dagelijkse stress kunt verminderen.

Benodigdheden

– Tijd voor ontspanning
– Sociaal contact

Instructies

Vind de bron van jouw stress


Als je merkt dat je last begint te krijgen van stress of als je al merkt dat je al heel veel last hebt van stress is het belangrijk dat je erachter probeert te komen wat nu precies de oorzaak van jouw stress is. Je kunt wel beginnen om te proberen te ontspannen maar als de oorzaak van jouw stress niet aangepakt wordt zul je weer net zo snel weer last krijgen van de stress die weer terugkomt. Misschien ligt het aan een bepaald persoon op jouw werkvloer. Of zorgt de situatie bij jou thuis voor ontzettend veel stress? Wanneer je de factoren hebt gevonden die voor jouw stress zorgen kun je deze in een later proces aanpakken om zo van deze factoren af te komen.

Zorg voor voldoende energie

Om stress goed te kunnen verminderen is het belangrijk dat je ervoor gaat zorgen dat je altijd voldoende energie hebt. Wanneer je niet genoeg energie hebt is de kans veel groter dat je minder goed zal functioneren wat er weer voor kan zorgen dat je onnodig heel veel stress zal krijgen. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je dagelijks voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om zo jouw energielevel zo optimaal mogelijk te houden. Je haalt namelijk veel energie uit voedingsstoffen en deze zorgen ervoor dat jouw lichaam optimaal blijft functioneren. Op deze manier zorg je er ook voor dat je helder en scherp blijft zodat je alle problemen en taken duidelijk kan blijven overzien. Let er ook op dat je dagelijks voldoende slaap krijgt. Wanneer je slaapt zal jouw lichaam zichzelf herstellen zodat je de volgende dag weer met voldoende energie op zal staan en er weer hard tegenaan kunt! Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je iedere avond rond ongeveer dezelfde tijd gaat slapen zodat je een slaaproutine gaat ontwikkelen. Het zal in het begin misschien wat lastig zijn om op een bepaald tijdstip al in slaap te komen als je dit niet gewent bent maar dit zal naar verloop van tijd gaan wennen en steeds makkelijker worden.

Maak jezelf rustig

Als je in een stressvolle situatie zit probeer dan om jezelf weer rustig te maken. Sluit jouw ogen en leun even achterover en adem even diep in en uit. Het is belangrijk dat je jezelf probeert te herpakken wanneer je de indruk krijgt dat je last gaat krijgen van stress. Je kunt dit gevoel dan doorbreken door jezelf even uit de situatie te verwijderen en door rustig ergens te zitten en te ontspannen. Denk aan een rustige omgeving (natuur of iets dergelijks) en vertel jezelf om rustig te worden. Je kunt ook tot rust komen met behulp van bijvoorbeeld een lekker lavendel geurtje. Deze stof werkt ontspannend op de hersenen waardoor het jou extra kan helpen om tot rust te komen.

Voorbereiding

Het kan heel veel schelen als je jezelf goed voorbereid wanneer je iets moet doen. Als je bijvoorbeeld een vergadering, presentatie of een bepaalde taak hebt op een dag zorg er dan voor dat je jezelf zo goed mogelijk voorbereid op wat je moet doen. Zo kun je beter reageren op eventuele problemen omdat je hier dan misschien al een beetje rekening mee hebt gehouden en zo wordt je niet voor het blok gezet wanneer er iets gebeurt. Als je jezelf niet voldoende voorbereid op een vergadering of een presentatie kunnen er bijvoorbeeld ineens vragen worden gesteld waar je helemaal geen rekening mee hebt gehouden wat er weer voor kan zorgen dat je een beetje in paniek raakt.

Zorg voor voldoende ontspanning

Om stress te kunnen verminderen moet je er ook voor zorgen dat je buiten jouw dagelijkse routine kan ontspannen. Dit kun je bereiken door middel van een hobby of iets dergelijks. Ga af en toe iets doen wat je leuk vind om te doen. Ga bijvoorbeeld een keertje naar de bioscoop of ga naar een voorstelling die je altijd als een wilde zien. Wanneer je dit soort dingen gaat doen zorg je er voor dat je jouw gedachtes even van de problemen haalt die jouw stress veroorzaken. Hierdoor kun je weer een beetje tot rust komen. Je kunt er ook voor kiezen om te beginnen met een bepaalde sport. Teamsporten of andere sporten kunnen een goede uitlaatklep zijn om al jouw stress even lekker te lozen. Je kunt er ook voor kiezen om een leuke film op tv te kijken of een grappige serie. zolang je maar niet aan de stressvolle problemen denkt!

Sociaal contact

De mensen om jou heen kunnen je ook heel veel helpen mocht je last hebben van stress. Ze kunnen bijvoorbeeld meedenken met eventuele problemen en soms zelfs met een goede oplossing of met goed advies komen. Soms is het ook gewoon lekker om jouw hart te kunnen luchten en eens lekker tegen iemand te klagen over jouw problemen. Wanneer je ervoor zorgt dat je voldoende sociaal contact krijgt zal je zelf ook niet meer zo gefocust zijn op het probleem en zul je er misschien iets beter mee om kunnen gaan.

Los het probleem op!

Waneer je weet wat de oorzaak is van jouw stress probeer hier dan iets aan te doen! Als je deze oorzaak weet op te lossen zul je de kans dat jouw stress terugkomt aanzienlijk verkleinen. Als er een bepaalde collega is op jouw werk die voor heel veel stress zorgt is het aan te raden om misschien even 1 op 1 met deze collega te praten over het probleem om zo eventueel tot een oplossing te kunnen komen. Je kunt raad vragen bij jouw leidinggevenden. Mogelijk weten zij wel een passende oplossing voor het probleem wat jij met jouw collega zou hebben. Bij problemen in huis kun je ook gaan kijken of hier niet iets aan te doen is. Misschien helpt het als er wat meer structuur binnenshuis aanwezig is of misschien moeten er gewoon betere afspraken worden gemaakt. Vaak kunnen problemen simpel worden opgelost door even samen te praten en door goede afspraken te maken.

Beoordeel dit bericht

[Totaal: 5    Gemiddelde: 3.8/5]

Deel dit artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>