Tips om wakker te blijven

awake
ben jij op zoek naar tips om wakker te blijven of heb jij moeite om overdag jouw ogen open te houden en niet in slaap te vallen op jouw werk of op school? Met de onderstaande tips kun je deze vermoeidheid tegengaan en met meer energie de dag doorkomen. Wanneer je meer energie hebt zul je jezelf ook een stuk beter kunnen concentreren en dus ook beter kunnen presteren op jouw werk of op school.

Benodigdheden

- Doorzettingsvermogen
- Geduld

Instructies

Zorg voor voldoende beweging!


Probeer voldoende beweging te krijgen. Er zijn verschillende studies die hebben aangetoond dat het belangrijk is om dagelijks voldoende beweging te krijgen. Een kleine wandeling zorgt ervoor dat er meer zuurstof naar de hersenen, spieren en aderen wordt gestuurd waardoor je een energieboost krijgt. Tijdens de tests was dit effectiever dan wanneer er een kleine snack werd genomen omdat op deze wijze de energie langer aanwezig was. Kijk dus of je van tijd tot tijd een kleine wandeling kunt maken op jouw werk of op school. Je hoeft hiervoor niet per se naar buiten, je kunt ook een kort stukje binnen het gebouw lopen bijvoorbeeld. Dit zorgt ervoor dat je alerter en energieker blijft.

Plan een dutje in

Wat ook erg veel kan helpen is door tussendoor een dutje te doen of door jouw ogen extra rust tussendoor te geven. Let er wel op dat je dit maar 1 keer per dag doet want anders zal dit averechts werken. Het is ook belangrijk dat je deze dutjes maar maximaal 25 minuten laat duren anders zal dit ook alleen maar vermoeiend werken. Probeer op school of op jouw werk dit dutje in te plannen in een korte pauze en zet bijvoorbeeld een trilwekker om te voorkomen dat je jezelf verslaapt. Probeer ook jouw ogen af en toe wat rust te gunnen om af en toe van jouw scherm weg te kijken. Wanneer jouw ogen een hele dag door naar een saai scherm moeten kijken en constant bezig zijn om de stralingen van zo’n scherm te verwerken zullen ze aan het eind van de dag flink vermoeid zijn en als je dus tussendoor even wat rust pakt voorkom je die vermoeidheid wat weer zijn positieve aandeel heeft in jou wakker te houden.

Gezond eten

Goed en gezond eten kan ook erg veel schelen. Het klinkt misschien cliche maar het is echt zo. Veel mensen slaan een ontbijt over terwijl een goed ontbijt erg belangrijk is. Wanneer je goed zult ontbijten zet je een goede standaard voor de rest van de dag. Op deze manier houdt je meer energie over en zul je niet snel in een dip terecht komen. Gezonde snacks tussendoor hebben ook meer effect en voorzien je langer van energie dan een ongezonde snack. Deze zijn natuurlijk wel lekker maar zullen je maar voor een korte periode voorzien van energie waarna je weer terugvalt in je energiedip. Het is ook belangrijk dat je voldoende water drinkt op een dag. Als je goed gehydrateerd bent zul je minder snel vermoeid raken.

Praat af en toe met iemand

Maak tussendoor een praatje om je gedachtes ergens anders op te richten. Wanneer je constant bezig blijft met het zelfde werkje gaat dit op den duur vervelen en raar je sneller vermoeid. Wanneer je af en toe een praatje maakt ga je dit tegen. Let er wel op dat je niet de hele dag bezig bent met kletsen en jouw werk links laat liggen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling!

Geen suikerdrankjes!

Drankjes als koffie of energydrinks zijn erg verleidelijk wanneer je moe bent maar probeer deze te vermijden. Deze zullen voor een korte tijd helpen maar wanneer deze zijn uitgewerkt zal de vermoeidheid alleen maar toegenomen zijn. het is dan ook verstandiger om iets te drinken waar niet zoveel suikers in zitten. Dit heeft een positiever effect op jouw energie en dit zal ook langer aanhouden. Weet jij nog andere goede of handige tips om wakker te blijven? Laat het ons dan weten via de reacties onder aan deze pagina!

Beoordeel dit bericht

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.2/10 (6 votes cast)
wakker te blijven, 8.2 out of 10 based on 6 ratings

Deel dit artikel!

Reacties op “ Tips om wakker te blijven

  1. Niet als je een energy blikje in stukjes tijd verdeeld, bijvoorbeeld: om de 10 minuutjes een slokje energy en even iets tussendoor eten zoals een ijsje dat je hoofd koel blijft zodat je rustiger blijft.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>